in Israel

17 maart 2017 - Jerusalem, Israël

Hallo iedereen, daar ben ik weer. Ik schrijf nu uit Israel. Ik zit aan de keukentafel om deze blog te schrijven. We zitten in een huisje in een dorpje vlak bij de Middellandse Zee. We hebben niet gezwommen want het is koud. We hebben kinderen gezien die gingen wel surfen in de zee, maar wij vonden het te koud. We hebben een mooi huis met een grote tuin en een trampoline. We hebben een aparte kamer voor al onze knutselspullen. Het is daar een grote rommel want Romi en ik hebben veel geknutseld. We maken kadootjes voor onze oma’s, want we gaan straks een paar dagen naar Nederland.

We zijn nu 4 weken in Israel. We hebben veel gedaan. Eerst zijn we in Jeruzalem geweest. Daar is een muur, die heet de klaagmuur. Daar bidden veel mensen en die stoppen briefjes in de muur. Jezus was vroeger ook in Jeruzalem en we hebben met veel mensen in een optocht door Jeruzalem gelopen. Mama was toen even in Nederland en die liep niet mee. We zijn ook in Bethlehem geweest, daar is Jezus geboren. We hebben daar een souveniertje  gekocht. We vinden het heel leuk om op de markt souveniertjes te kopen.

Vlakbij Jeruzalem is een zee, die heet Dode Zee. Die is heel zout en daar kun je niet in zwemmen, maar je blijft wel drijven. Ik vond er niets aan, want mijn wondjes deden erg veel pijn in het zoute water.

Vorige week was het feest in Israel, het feest heet Poerim feest. Dit is een heel leuk feest, want mensen verkleden zich allemaal en je krijgt zakjes snoep op straat. Het lijkt een beetje op carnaval. Wij gingen naar een stadje en daar kregen we allemaal wel 2 zakjes snoep.

Morgen gaan we naar Nederland. Daar blijven we 5 nachtjes. Ik heb er veel zin in omdat we onze oma’s gaan zien. Daarna gaan we weer verder reizen. Tot later.

1. Lieneke:
    17 maart 2017
    Gaaf verhadl Lisa...tot zondag!!
  2. Rianne - die van mama ;):
    17 maart 2017
    Hee Lisa - wat leuk om te lezen en wat een leuke foto's! Wij hebben ook allemaal veel zin om jullie weer te zien. Tot snel!
  3. Oma Cok:
    Dag Lisa,
    Wat hebben jullie weer veel gedaan en gezien, wel bijzonder dat ook de Here Jezus gelopen heeft waar jullie ook waren en er nog veel aan Hem herinnert.
    Spannend ook, de Klaagmuur en de Dode Zee, waar je op het water blijft drijven, heel apart, en Jeruzalem.
    Jullie hebben ook leuke dingen gedaan, vooral dat Poerimfeest was leuk, vooral om de zakjes snoep, leuk hoor!
    En de souveniertjes, daar ben ik benieuwd naar, wie weet kan ik ze nog een keer zien.
    Nog 1 dag en dan naar Nederland, leuk hoor, oma heeft er zin in om zullie weer te zien.
    Tot zondag, lfs Oma Cok
  4. Rianne:
    18 maart 2017
    He lieve Lisa,
    wat een leuk verhaal... wat doen jullie veel leuke dingen zeg!
    Kan je je voorstellen dat Jezus daar ook heeft gelopen?
    leuk dat ik je morgen ook weer zien.
    Dikke knuffel, Rianne
  5. Henno:
    20 maart 2017
    Hoi Lisa, Mooi verhaal hoor. En oma vond jouw kado's echt heel mooi hoor:)
    groet,
    Henno
  6. Christine:
    24 maart 2017
    Hallo grote Lisa,
    Wat maak jij een hoop toffe dingen mee! En wat gaaf om in Israël te zijn geweest. Ik had niet gedacht dat jullie ook daar naar toe zouden gaan. En ben je al een paar dagen in Nederland geweest? Je nieuwe huis bekeken? Ben benieuwd waar jullie gaan wonen. Misschien kunnen we je nog eens zien als jullie weer in NL zijn. Dat zou Noortje wel leuk vinden. Noortje heeft deze week een spreekbeurt gehouden over Curaçao. Dat hoeft nog helemaal niet in groep 3, maar ze wilde graag iedereen uit haar klas vertellen over wat ze heeft meegemaakt en een heleboel foto's laten zien. Ze had zelfs haar uniform aan naar school. Nog heel veel plezier met al je reizen en tot snel in Nederland! Liefs van Noortje en kleine Lisa!