in Afrika

7 februari 2017 - Kampala, Oeganda

Hallo iedereen!

We zijn alweer 3 weken in Uganda. Hiervoor zijn we 5 weken in Zuid Afrika geweest. We hadden in Zuid Afrika een grote tuin waar we heel veel dieren konden vangen. We woonden vlakbij de zee maar die is heel koud! Je kan er surfen (kijk maar naar de foto) en met de golfen spelen. Maar er zitten ook haaien en walvissen in de zee, dat is heel gevaarlijk! als er een haai zit gaat het alarm af. Het is best spannend. We zijn ook bij de pinguïns geweest. Heel lief zijn ze (kijk maar naar de foto).

We zijn in Zuid Afrika ook op een soort safari geweest. Het was meer een grote dierentuin. Er waren zebra’s, buffels en neushoorns zonder horen! Stropers die gingen de horens er afhakken. Dat vond ik heel zielig want ze dachten dat ze dood waren. De neushoorns heten Higgins en Lady. Er waren ook leeuwen.

We hadden ook een kerstdiner. We hebben het zelf gemaakt. We hadden lam, shake, ijs met spikkeltjes, pizza en ham en kinder champagne. We hadden zelf de menu kaart gemaakt (kijk op foto) We hadden ook oud en nieuw maar het was heel saai. Er was geen vuurwerk.

We zijn ook bij Kaap de Goeie Hoop geweest. Dat is het puntje van zuid Afrika en de schepen van de VOC voeren daar om heen. We zijn ook naar Robben eiland gegaan. Nelson Mandela was daar gevangen. Op de foto zie je dat ik voor zijn gevangenis sta.

We hebben ook best vaak bezoek. In Chili kwam Rianne langs. Dat was heel leuk. Ze is mee geweest helemaal naar het zuiden van Chili.  In Zuid Afrika zijn oma Cok geweest en Henno geweest en die blijven dan bij ons logeren.

Nu zijn we dus in Uganda. Eerst gingen we naar een huisje bij de rivier de Nijl. We hadden daar schattige kleine konijntjes. Die van mij heette Flappie, hij was wit. Daar waren ook honden, die waren niet zo leuk. We hebben in Uganda ook een echte safari gedaan. We hebben in het wild leeuwen, olifanten, nijlpaarden, giraffen, herten en knobbelzwijnen gezien. We hebben ook 2 hyena’s en een jakhals gezien. Jammer genoeg geen luipaard. Dat is het enige wilde dier dat we niet hebben gezien. De safari was heel leuk. Vroeger waren er in uganda ook heel veel neushoorns. Nu niet meer. Ze zijn door stropers doodgemaakt. In een park waar wij zijn geweest, proberen ze om de neushoorn weer terug te brengen in de natuur. Daar hebben we een neushoorn met een baby neushoorn gezien.

Nu zitten we in de hoofdstad van Uganda, die heet Kampala. We wonen hier naast een vriendin van mama, zij heet Aaf. Ze heeft 3 kinderen en we spelen met hen. Ze heten Brecht, Akke en Sietse.

Over 2 weken gaan we naar Israel. Dan ga ik weer schrijven. Nou tot de volgende keer weer.

Groetjes van Lisa

1. Rianne:
    7 februari 2017
    He lieve schat... wat een lang en leuk verhaal heb je geschreven.. en wat leuk dat jullie zoveel dieren hebben gezien. Leuk ook de konijntjes in jullie vorige huisje.. jammer dat je ze niet mee kan nemen.
    Heb je er al meer tanden uit?
    Liefs en dikke knuffel
    Rianne
  2. Oma Cok:
    7 februari 2017
    Dag lieve Lisa,
    Heel leuk weer een verhaal van je te lezen.
    Jullie hebben in Uganda wel meer dieren gezien dan in Z.Afrika, maar die "dierentuin" was ook leuk en mooi vond ik hoor!!
    Het was wel heel mooi om te varen op de Nijl en dat bad was heerlijk denk ik, zomaar buiten.
    Nu genieten van je vriendinnen en ook weer gewoon school.
    Best weer even wennen na zo'n hele rondreis.
    Geniet nog een paar weken van deze plek en dan weer een nieuw avontuur!!
    Allemaal liefs van: Oma Cok.
  3. Malin:
    11 februari 2017
    Lieve Lisa en Romy,
    Ik vind het leuk om het verhaal te lezen. En de foto's zijn heel leuk! Ik vond die van de gevangenis wel bijzonder, heeft daar echt iemand in gezeten? Ik vond het zielig dat de neushoorns hun horens afgesneden waren door de jagers. Zijn ze nu nog wel neushoorns? En ik zou het leuk vinden als je ook nog apen ziet. Sven vraagt of jullie ook nog nijlpaarden hebben gezien. Ik ben 6 jaar geworden. En ik vier vandaag mijn kinderfeestje, en het is een pony feestje. En ik was 14 januari jarig. En ik heb m'n B gehaald. En we gaan verhuizen naar Steigereiland, we gaan bij het water wonen. Kom je een keer bij ons spelen? In de zomer is het het leukste, want dan kan je zwemmen bij ons. Net als vroeger bij jullie, weet je nog? Hoe vind je het in Afrika, heb je daar ook schoolles? Krijg je ook een rapport? Ik had gisteren mijn rapport, het was een mooi rapport. Heel veel plezier in Uganda en liefs voor jullie allemaal, x Malin
  4. Henno:
    19 februari 2017
    Hey Lisa,
    Wat een leuk verhaal. Wat een leuk verhaal. En mooie foto's. Fijn dat jullie nu een eigen camera hebben he!
    groepjes van Henno